Monday, January 07, 2008

OSCE-tensyeeenn..grr

with words we can conquer the world

waah..amat lame x menulis entry..mmuahaha..sori la..internet lembap gile cam kure2 cacat..seriyes..nape tah ngan pesat net ni..mungkin die dah transform ke Siput net semula..mungkin juga..ok.jadi pada hari ni, satu ujian yg amat berat telah terjadi di Fakultas Kedokteran UGM di mana ada OSCE..waah..seriyes..lega amat dah habes.semalam saya tido lmbt x leh tido pon sbnnyer..huhuhu. Jadi di pagi hari saya ngantuk siket..tp tetap bersemangat menghafal buat kali terakhir nota2 yg saya dh prepare untuk OSCE ni. dlm OSCE kali ni ade 5 menda nak di test iaitu: Catheterization, Encountered Simulated Patient, Pediatric Anamnesis, Post Stroke Rehab, Minor Surgery. jd smlm saya ngan penuh kekalutan n cuak amat sgt telah membuat satu praktis minor surgery, sbb minor surgery amat susah..untuk menjahit memerlukan menda untuk dijahit..kawan2 saya sumer menggunakan binatang2 aka anak patung untuk dijahitkan..Saye??..saye x de anak patung..saya x suke anak patung..maka saya ngan penuh blurr mndapat idea bantal guling(peluk)...bantal peluk saya dah berlobang..maka saya pon menjadikan bantal guling tersebut sbg bahan untuk dijahit...hahaha..mmg hilang akal..x caye.?..meh tunjuk sket kat hangpa na..

ini adalah bantal peluk saya yg koyak..haha..nampak cam ade darah kan dlm tu..?

ini pula alat2 iaitu needle holder, benang, n jarum.

dan ini setelah dijahit..ahaha..mmg hilang akal.



jadi meh saya rumuskan ttg ujian OSCE yg dijalankan pada hari ini:

.:Catheterization:.
Catheterization ialah alat untuk membantu buang air kecil ikot salur tu..Saya dapat Resident Evil..resident tu amat garang, meyebabkan saya tergigil2 untuk buat balloonizing pada catheter tersebut.mmuahaha...dan saya juga byk menjawab dengan resident ni..bukan tunjuk berani..tp more to menegakkan apa yg saya dh blajar dan saya tahu ia betol...dah la itu first session saya..tp saya ttp buat yg terbaik i could do..but i think i could do better..ok..what done is done..lepas tu bile hbs, tanye resident tu brape ramai lulus..then teka ape jawapan die?.."HAlf of the class fail".mmuahaha..resident evil..aku benci ko..seb baik muka hencem..eheh =)

.:Minor surgery:.
Ini adalah sesi paling digeruni..tp ia amat thrill bak kata saya..ia mungkin boleh jadik sessi paling hilang akal kalo ia jadi first session anda, dan anda dihalau kluar sbb anda x sterile aka x lulus...waah..ini satu sesi yg amat thrill..ia melibatkan cara anda membasuh tgn guna aseptic procedure. dan saya?..haha..memandangkan ini sesi kedua saya stlh catheter, maka rase
nervous td x hilang lg..tp resident amat baik..muahaha..nak dijadikan cerita betapa kalutnya saya..semasa nak buka penutup injection/syringe tu saya terbukak sekali ngan jarum dan jatuh kat lantai..waaahh..itu adalah kesalahan maut..ahaha..DONG!..rase cam blank kejap.ok2..seb baik resident tolong siket..die ckp"Ah tu dah jatuh awak nak buat ape tu?"..haha..memula sbnrnyer saya nak pretend je konon2 ade jarum kat syringe tu..silap la..mane bley..silap2 bley fail..jadi saya ngan penuh PD (percaye dirinya) ckp "owh..kena tukar baru. panggil assistant untuk tukar".orait..set..haha..Alhamdulillah..ok la..lepas tu kena jahit lak..mane sempat..saya x sempat jahit..hahaha...tp x pe..sbb die slalu tgk aseptic procedure je..Jahit senang kot..eheh.ok dah

.:Encountered Simulated Patient:.
yg ni amik masa 14 minit..rasenyer buat kali pertama kot kami dpt patient perempuan untuk pemeriksaan abdomen dan bla bla bla ini..waahh..ini sudah bagus..bagi saya..tp amat malang kerana ini amat x bersesuaian untuk pelajar lelaki.mmuahaha..lebih malang apabila di group lg satu, mereka mendapat patient perempuan yg tudung labuh,
litup..mmuahaha..apekah?..camaner ni..x kan nak raba2..karang die tuduh molest lak..adoii..sbb ni baru blaja..mmuahaha..ntah..kesimpulannye mreka amat bengang la.ok baik kite jgn ganggu mereka..ESP ni amat susah la, sbb byk procedure dan byk penyakit lak tu nak ingt..grr..hanya mampu berdoa
.:Paediatric:.

Waah..subjek riang gembira sbb senang and dr yg jaga pon amat baik..yeah..jadi ia adalah kategori yg saya agak yakin la

.:Post stroke Rehab:.
Yg ni kena buat senaman untuk patient yg pasca stroke..saya punya la bengong td..haha..seb baik org tu ckp pape..saya dpt kes yg patient tu adalah family saya iaitu konon2 pakcik saya, and suruh buat stroke rehab..haha..saya pi tanya lagi nama die, nama pakcik sape..hahaha..sah2 x kenal family sendiri..kantoii..lariiikk





3 comments:

baiz said...

salam. asalnyer sy bukak page nih sbb ingatkan kwn yg sy knl.. skali bukak mcm x jer.. n way, sukalah bc awak merepek2.. klaka.. hehe. and yes: with words, we CAN conquer the world as long as there is people to read it, rite?

Anonymous said...

hehehe...hai baiz..salam kenal..ni baiz dari blog Sarah ke?...owh ttg title tu, inspired dr team debate skolah saya..hehe..

Anonymous said...

hehehe...hai baiz..salam kenal..ni baiz dari blog Sarah ke?...owh ttg title tu, inspired dr team debate skolah saya..hehe..