Sunday, August 12, 2007

kisah si tangan dan si kaki Doyot

Di satu pagi yg hening:


Si kaki: isy tgn, awal giler tuan kiter bangun hari ni..buang tebiat ke ape?
Si tangan: isy x baik ah ko ckp camtu, dier nak gi solat kot

Si kaki: solat ke?dah kol brp ni?
Si tgn: mane tau solat dhuha..

Si kaki:oo..betol jugak, kiter kena husnudzon(bersangka baik)

Si tgn:e.eh..tapi tuan aku amik duit ngan hp la..aku x sure la nak gi mane..ko la kaki, kena berhati2. ko yg menentukan hala tuju kiter pasnih..

si kaki:oh..ko nih..aku kan ikot je..dier pakai stoking la..bagus la..menutup aurat.eik..pahtu pakai kasut sukan la..nak joging la tu, dier kan dah debab skrg..x sedar2 diri lagi tu.










Si tgn:haha..jahat ah ko nih
si kaki:oh..aku cam pnah lalu jln ni..tapi kiter ke mana ek??aku musykil




Si tgn: x pe la kiter tgk je ape berlaku(berdoa, supaya dijauhkan dari kemaksiatan)

Si kaki:.E eh, byk betol org kat sini..

Si tgn: ye la lama tuan kiter x gi sini, eiy, tgk tu, tuan aku gunakan aku kluarkan duit la, nak beli ape ek..harap2 la dier x membazir. pon dier nak gi masjid kat depan tu dgr ceramah

Si kaki: a'ah aku pon harap cam tu, tadi aku dgr dier kate x nak membazir..ko kire td mase kat umah dier bawak duit brp ek?

Si tangan: adelah dlm Rp#$##$
Si kaki: ooh..
Si tgn:isy banyak betol tuan kiter beli..aku berasa bersalah..dah x larat nak bawak barang ni
Si kaki: tu la ko, main ambik je barang2 xpikir
Si tgn:e eh, kiter pulak yg di salahkannyer..awak yg bawak kiter, kiter ikot jer.lagipon kiter mane otak nak pikir..chess
Si kaki: betol jugak ek..huhu..kesian kiter kan, asyik ikot jer tuan kiter pergi membazir..kan bagus kalo dier sedekah ke, tulis blog ke
Si tgn:aku cam nak gi amik hp tu, gi cakap kat mak budak ni 'makcik anak makcik pergi berfoya2...rotan dier makcik..biar padan muke budak debab ni..'
Si kaki:isy2 ko ni, jgn begitu..sumer manusia mesti akan berubah..kiter doa la dier semoga dier jadik budak baik..kikiki..ameen

Pengajaran: di akhirat segala amalan akan dibicarakan, kaki tangan dan semua anggota badan akan merepot..kecuali mlut..berhati2 lah kiter dlm segala tindakan..semoga kiter tergolong dlm golongan di rahmati Allah..jgn membazir macam Doyot..sbb membazir itu amalan syaitan.sekian..


btw..doyot ko gi mane ek..jeng jeng jeng.rahsia..haha










No comments: