Monday, March 17, 2008

kakak..=)

with words we can conquer the world

Alhamdulillah, internet di rumah saya dah kembali pulih selepas tenat hampir seminggu. Dan hampir seminggu itulah saya x dapat update blog keji ni. alasan.hahaha. ok lah back to ape yg saya nak citer. sbnrnyer entry ni patut di post beberapa hari yg lepas, tp ia ialah mau gi mana lagi. Internet nya juga lagi masalah. jadi ga' apa2 deh. dilanjutin aja ya..hue hue..

Sebenarnya, pada tarikh 9/3 kelmarin ada detik Sejarah yang tersendiri buat saya. Rasanya kalau saya tak lihat status YM Nk n Aini, mesti saya akan melupakan tarih itu. Apa yang significant nya tarikh ini?. Sebab, ini adalah tarikh saya masuk TKC sbg 2nd intake. Tp saya tak nak cerita pasal mcamaner life as junior yg hectic or watsoeva. Tapi entry kali ni saya nak cerita pasal seseorg yg memberi makna kpada saya sebagai seorg junior iaitu CS saya Kak Nazia. CS atau pon College Sister menjadi tradisi kolej sejak dahulu lagi. Sistem CS begini, seorg kakak dari Form 5 akan mengambil seorg adik angkat dari Form 1.Kakak angkat ni akan jaga adik die la untuk survive kat kolej. Pada asalnya, Kak Nazia saya dah ada seorg adik angkat yaitu Khairiyah aka Kennok yg dikongsi bersama seorg kakak yg lain. Sebab pada masa itu, bilangan Form 1 mencukupi. Setelah 2nd intake dtg baru Kak Nazia tak berkongsi CS, and die dapat saya.

Terus terang andai diputar semula masa saya ke Form 1, saya nak sangat jadik CS yg terbaik untuk Kak Nazia. Saya masih ingat pada kali pertama saya jumpe Kak Nazia. Sungguh, die amat baik. Cakap pon sopan. Hehe, dan die sangat tinggi ok. Mungkin sebab masa tu saya msih Form1 n mmg kecik pon.hehe. Family saya semua sangat suka Kak Nazia. Terus terang, saya mase tu seperti 'cold nodule' sbb sy rase mmg patutnye beliau bersikap begitu sbb dh jadi t'jawab die. Die yang menangis bile parents saya meninggalkan perkarangan kolej. Saya masa tu buat tak tahu je. Sebab dalam hati saya berkata " Ala, nnt jumpe jugak". Huhu. Saya tak nanges sehingga hari ke-3 di kolej. Masa tu baru saya rasa azabnye duduk SBP.

Kak Nazia saya tak pernah marah saya yg mana menjadi kelaziman jugak la untuk seorg junior dimarahi senior. Dia memang lain dari yang lain. Dari hari pertama saya masuk, tatkala kawan2 saya bertanya "Siapa CS?" dan jawapan saya Kak Nazia, mereka mesti berkata. "Bertuahnya awak dapat Kak Nazia.die mmg baik". Serius saya bangga but in the same time, saya mcm tak berperasaan. Geram nya dgn diri sendiri bile ingt balik . Die yang ajar saya semua rules kat Kolej dari cara nak jumpe warden sampai cara nak hantar dobi. Pon die, slalu beratur dengan saya untuk ambil share,and die ambilkan or sendukkan nasi or air untuk saya. Waah kalo teringt sekarang mmg terharu. Sangat. Kennok kawan saya mmg jeles habes la sbb saya dapat Kak Nazia. Saya masih ingt lagi mase kak Nazia bawak saya dtg round kolej untuk tunjukkan kelas2 lab, dan sebagainya. Die jugak yg ajar cara nak bagi Salam kat Seniors. Kadang2, kalau die nampak saya dari jauh, die yang akan hai kat saya. Haha, dan say pulak yg rase malu, sbb kawan2 saya yg lain sumer pandang n gelakkan saya..hahaha.

Rasanya, mcm die byk manjakan saya sepanjang ingatan saya di kolej. Dan saya sepanjang setahun itu seperti tak berperasaan. saya pon tak faham dengan jiwa saya waktu itu. Saya masih ingt, waktu Cross country, die yang tak bagi saya masuk, sbb katanya saya baru je masuk. Padahal, junior 2nd intake yg lain hampir semua masuk sbb CS mereka suruh kecuali dengan alasan Kesihatan. Huhu.Dan die jugak yg backing saya waktu saya kena marah ngan Senior 2nd year. saya mase tu mmg masih takut2 lagi, jadi saya tak lah menceritakan perkara tu kat Kak Nazia. Pertama, saya tahu kalau kak nazia marah balik Senior tu, mesti Senior tu yang akan marah balik saya. Kedua, saya tak rasa kak nazia perlu tahu. Maklum, banyak perkara saya lebih suke settle sendiri. Sifat anak sulung kot.huhu.

Masa saya 'homesick' pulak die yg beriya2 pujuk saya. Sangat. Tak puas2 die pujuk sy jgn quit kolej. Lama jugak la saya homesick masa Form 1. Saya agak2 dlm setengah tahun kot.hehe..kok manja buanget kamu doyot.ok lah cam panjang giler dah ni. Tp saya nak citer sifat saya yg cold pada die. terus terang, sepanjang waktu Form 1 tu, saya rasa saya banyak tak appreciate die sbb saya ada banyak kakak angkat. Ok how about this I got 1 sister of Form 2, 1 sister and 1 Secret Admirer of Form 3, 2 sisters of Form 4 and 2 sisters of Form 5. So total I got 7 kakak angkat.huhu. kalau campur kak Nazia ade 8 la. banyak ek. Apsal banyak.ok2. Memandangkan saya rase Starter2 saya aka Kakak angkat ni tak kan bace blog ni maka saya ckp la..hehe. 1stly saya mmg suke pon.hehe. 2ndly sbb diorg senior, so sy tak rase saya boleh tolak biler mereka approach saya untuk jadik adik angkat. Comel sangat ke saya ni, sampai nak jadik adik angkat bagai..hahah..ntah..no komen.hehe. Dan disebabkan itu, saya pon byk spend masa ngan kakak2 angkat ni.huhu Pass notes.hadiah and stuff. dengan Kak Nazia, saya mcm tak berperasaan je.huhu. Tp saya still bagi die hadiah la, sbb rase cam berat sbelah pulak.huhu.Jahatkan saya. Macam kacang lupakan kulit. Padahal kak nazia yg tolong saya mcam2. Die yg banyak habiskan masanya untuk tunjuk ajar saya. Tapi saya buat tak reti je. Bukannye Starter2 saya pon yg tolong. huhu.

Kemudian, biler hari perpisahan sbb dah habis sekolah, baru sebenarnya saya start rase appreciate kak nazia. Tp tu semua dah terlambat. Sangat terlambat. Saya pon tak pasti bile lagi saya boleh jumpe kak nazia. Tp ditakdirkan Allah, masa saya kat ASASI, die pon belajar di UM jugak. Masa saya nampak die jalan, saya tanya kawan saya yg TKCian jugak " tu kak Nazia ke" "Erm, bukan rasenyer". Tp tah hati kecil ini terus berkata, itu mmg kak nazia. Dan kali kedua saya jumpe die baru saya tegur dan bertanya khabar. Dan dia masih tetap seperti dulu. Alhamdulillah die tak berubah. Dan saya sangat sayang die. Sekarang ni, die lanjutkan pelajaran atas tajaan kerajaan UK dlm bidang Genetic.humph humph..saya pulak yg bangga,heheh..

Nota jari: Hargai org sekeliling anda, sbb silaturrahim adalah punca rezeki.

6 comments:

frhyh said...

ye.. k.nazia mmg baik bgt. stil remember her..
hm.. tringat lak kat cs aku, haly liza ahmad, anak da dua.. hoho...

Anonymous said...

nice entry doyot! eceh, smpai 8 kakak tu...hot stuff tu..hehe..yelah..kak nazia sgt baik...aku juga mengakuinye.. =)

Anonymous said...

nice entry doyot! eceh, smpai 8 kakak tu...hot stuff tu..hehe..yelah..kak nazia sgt baik...aku juga mengakuinye.. =)

Anonymous said...

nice entry doyot! eceh, smpai 8 kakak tu...hot stuff tu..hehe..yelah..kak nazia sgt baik...aku juga mengakuinye.. =)

HidayatiHH said...

salam wbt
heh teringat balik kisah2 CS dan starter. sy rase sy pun cold jugak time kat college huhu
sedih sikit di situ..
nice entry:-)

Anonymous said...

Farahiyah,
hebat giler CS ko, dah 2 anak dah.hehe.

Bero,
Wei apsal smpi 3 komen ni..Semangat sungguh..hehe

Shebob,
ko cold jugak ke shebob?kalo shebob dah cold, cube korg bygkan aku lg cold dr ittew..haha