Friday, March 07, 2008

Balik kampung

with words we can conquer the world

Hari ni saya akan balik kampung saya di Melaka disebabkan tempat mengundi mak dan pakcik2 saudara saya yang lain ialah di Melaka. Saya tak mengundi lah tahun ini.Saya sedih.Saya terlambat. Dan itu adalah perkara pertama akan saya regret untuk permulaan umur 23 tahun ini. Tapi saya akan memastikan kejadian tersebut tidak berulang lagi pada masa hadapan.I'Allah. Setiap berlaku pasti ada hikmahnya. Tapi pada saya pilihanraya kali ini paling huru hara dan paling menakutkan bagi saya. Mungkin disebabkan terlalu banyak isu2 dalam negara yang berbangkit, baik positif mahupun negatif. Yang dituduh menafikan. Yang menuduh pula terkadang sanggup menegakkan benang yang basah. Entahlah. Isu politik ni kalau dibicarakan sampai besok tak sudah.

Saya suka balik kampung. Kampung saya di Pondok Kempas Melaka. Mungkin ada yang pertama kali dengar nama kampung saya ni. Kampung saya terletak antara Bandar Jasin dan Selandar. Saya memang dilahirkan dan dibesarkan di kampung oleh atok dan nenek saya. Setelah lahir, saya tinggal sementara dengan nenek saya di kampung. KEmudia baru ikot mak saya tinggal di Illinois, U.S sbb dia masih belajar. Setelah MAk dan ayah saya tamat belajar, baru saya tinggal di Kampung. Banyak kenangan saya di kampung ni. Suka duka, pahit dan manis. KAlau saya balik kampung, atuk saya pasti akan membuka cerita tentang saya diwaktu kecil. Begitu juga nenek saya. Dari saya yang suka menangis pada perkara2 kecil, belajar bercakap, masuk sekolah dan lain2 lagi. Saya dulu tadika ABIM di JAsin, dan masuk Darjah 1 di SK Air Baruk(dulunya SRK Air Baruk). Sekolah saya letak lebih kurang 8 km dr kampung saya. Jadi dahulu setiap pagi, atok saya akan hantar saya pergi sekolah dan ambil saya dari sekolah. Cikgu saya dulu kata rumah saya jauh. Tp saya rasa dekat je sebenarnya. Mungkin sebab masa tu saya terlalu bersemngat nak pergi sekolah, jadi saya x hairan dengan sekolah yang jauh. Saya sangat suka pergi sekolah dulu.Saya pon tak tau kenapa. Setiap hari saya sentiasa bawa bekal pergi sekolah. Sepanjang ingatan saya, saya hanya pernah tak datang sekolah 4 hari je dari Darjah 1-6. Itu pon sebab demam. Kalau tidak,saya mesti akan pergi sekolah.

Di kampung juga saya belajar mengaji tiap2 petang. Kalau zaman dahulu Jahil siket, hanya pakai serkup kepala dan baju kurung dah pergi mengaji.hehe. Saya pergi mengaji dengan nenek dan adik saya. Di sini juga saya belajar mengenal sayur2 yang nenek saya tanam. Semua Sayur yang nenek saya tanam rasa macam segar. Jadi apabila saya besar, takde lah rasa malu sangat pergi pasar, nak masak, tapi tak tahu nama sayur..haha. Di belakang rumah atok saya ada Sungai. Dulu Air sungai ni jernih, sejuk n cantik. Ada ikan yang boleh dipancing. Saya suka memancing dengan atuk saya. Tapi saya tau pancing je, Atuk saya yang pasangkan kail dan umpan. hehe. saya masih ingat musim kemarau yang melanda Malaysia suatu ketika dulu, Atuk saya menggali perigi. Memang sejuk nak mampus la perigi tu. Air die dalam. Saya suka mandi kat perigi tu walaupun cam geli2 siket. Tapi sekarang air sungai tu cam dah kotor siket. Ikan pon susah nak jumpe.

Saya juga ada pondok dan buaian yang atuk saya buatkan. Jadi bila kazen2 saya balik, kami main di situ. Kalau di sebelah emak banya kazen perempuan. Kazen lelaki kecil2 lagi. Jadi semua kami conquer. Saya masih teringat nenek saya yang suka buat bantal dari kekabu. Mmg tu adalah bantal paling best la. Mak2 sedara saya kalau balik mesti pow satu. Nenek saya ni jenis yang x boleh duduk diam. Ada je kerja yang nak dibuat. Kadang2 kalau saya rajin, saya tolong nenek saya buat kerisik pula. Kerisik tu nenek saya jual 15 ringgit sebalang. Murah kan? hehe. Lepas tu mak2 sedara sy beli dari nenek saya and jual pulak kat bisnes partner depa. Erm, carik untung ler tu. Penat tau nak goreng and tumbik kerisik tu.

Kalau atuk saya pulak suka bela ayam. Dulu atuk saya suka sangat bela ayam2 karen. Nanti die akan beli anak2 ayam karen sekotak. Comel giler chicks tu. semua warna kuning. die bela besar siket baru pindah reban besar. Tp bela ayam karen ni rumit siket. Sebab die bodoh. Tak tau la knape die bodoh. Serius tak tipu. Kalau ada orang halau ayam ni, die buat tak reti je. sebab tu la slalu kena makan ngan ular sawa. Lepas tu ayam ni cepat haus.Dulu kalau cuti, saya mesti letak air minum untuk ayam2 karen ni. Kena letak ubat skali. Ubat ape ek.lupa la. Jgn bagi sakit kot. Suka sangat tgk ayam2 tu minum.mcm haus giler.

Tapi saya tinggal di kampung sampai Darjah 6 je. Sebab setelah itu saya ke Sekolah Asrama. Dan cerita saya duduk di kampung sampai di situ sahaja. Kemudian saya berpindah di Gombak. Itu pon kalau saya cuti je. Ermm..Kesimpulannya kalu orang tanya saya,.'Awak org mane, mesti saya jawab org MElaka, tp duduk Gombak" hehe. Saya suka kampung saya. And I love my Atok n nenek so much. They lighten up my cloudy days. Give shoulders to cry on. And most importantly loves.=) Oh God,I'm crying. sob sob

No comments: