Tuesday, March 18, 2008

Entry sepoi sepoi

with words we can conquer the world

Tepat jam 3.45, saya sudah siap untuk pergi mengaji aka tahsin di Masjid Mardliyah. Saya sampai lebih kurang jam 4. Sempat saya mengisi minyak motor saya dahulu. Banyak pula kereta dan motor2 hari ini. Umat manusia yang ibarat buih lautan ini terus ke destinasi masing2. Seperti tidak menghiraukan orang sekeliling. sibuk betul. Dan saya terus meluncur laju ke steseyen minyak berdekatan. Tak ramai orang. Bagus. Cepat siket. hanya 10 rb rupiah dah penuh tank saya. Cukup untuk 2 minggu ulang alik ke sekolah. Kemudian baru saya bergegas ke Tahsin. Sebab kalau saya terlambat kena Iqab(hukuman). Walaupun hukuman ringan, tapi rasa seperti tidak berdisiplin pula untuk datang lambat.

Setelah tunggu 5 minit kemudian, barulah saya nampak kelibat Ain junior saya, dan setelah itu baru Belle,dan Iman muncul. Petang itu hanya kami berempat. Tidak seperti selalu ada lebih kurang 8 orang atau lebih. Jadi pengajian tahsin tetap dilanjutkan bersama Mbak Husna. Suara Mbak Husna yg lunak begitu menyegarkan dan menyemarakkan saya untuk belajar tahsin. Hari ini kami Talaqqi dari Surah At-Tin sampai Al-Ghasyiyah. Praktikal setelah belajar teori pada mid sem lepas. Alhamdulillah, rasanya pembacaan kami bertambah baik. Cuma mungkin Mbak Husna di usik syaitan mata yang mahu memusnahkan semangatnya untuk mengajar kami, menyebabkan beliau sedikit ngantuk. Saya dan rakan2 yang lain tetap bersemngat. Setelah talaqqi, kami lanjutkan dengan Review Tafkhim(menebalkan) wa Tarqiq(menipiskan) huruf2.

Lebih kurang jam 5.15, pengajian pon tamat. Saya tidak berlengah lagi untuk pulang. Suasana MAsjid Mardliyah telah bertukar suram. Awan mendung berarak laju. Tidak banyak motor kelihatan di Masjid Mardliyah harini. Banyak yang mudik(pulang) kali. Saya terus menunggang motor dengan penuh hati2. Saya selalu ingat pesan K.jim, "jangan lupa baca ayat Kursi sebelum bawak". Walaupon saya dah lama bawak, tapi rasanya saya masih ada sedikit perasaan takut untuk bawa motor. Dan disebabkan itu, speed saya hanya sekitar 40-50 km/j. Pengalaman lalu menjadikan saya serik untuk bawak laju.

Hari ni memang agak meletihkan juga sebenarnya. Saya ada banyak materi untuk dibaca. Persiapan kuiz MaulidurRasul, Tahsin (exam), Lab Pathology klinik yg banyak. Dan mak saya ada satu kejutan pula untuk saya. Tapi saya akan ceritakan itu di lain entry.hehe

3 comments:

Anonymous said...

Hello. This post is likeable, and your blog is very interesting, congratulations :-). I will add in my blogroll =). If possible gives a last there on my blog, it is about the TV Digital, I hope you enjoy. The address is http://tv-digital-brasil.blogspot.com. A hug.

Sarah Mohd Shukor said...

salam doyot.

HAPPY BIRTHDAY!
semoga panjang umur, murah rezeki dan hidup dalam redha-Nya selalu :)

Anonymous said...

Thanx a lot Sarah.hehe.=)