Saturday, June 16, 2007

saya dan kepulangan

with words we can conquer the world

hwa...sgt ramai kawan2 saya yg pulang ke kampung pada hari ini..berase jeles..sbb mereka akan balik kampung makan yg best2, jumpe famili..saya hanya dpt wat sumer tu hanya seminggu selepas dr skrg.hwaa...saya sgt 'sakit rumah'..tp walopon begitu, saya ttp tabah untuk mengambil remedial blok 10 yg mencabar itu, atopon disebut oleh mbak prita sbg blok ajaib..knape ye dipanggil blok ajaib..sbb tradisinyer blok ini tersaaaaaaaaangat susah untuk dpt A..huhu.. xpe lah..saya hanya berusaha, Allah menentukan...azree bagi saya satu mesej yg berbunyik begini:

'barangsiapa yg bertakwa kpd Allah, nescaya Dia akan mengadakan baginya jln keluar dan memberinya rezeki dari arah yg x disangkanya, dan barangsiapa yg bertawakal kpd Allah, nescaya Allah akan mencukupkan keperluannya-At Talaq:2-3'

yakinlah, sebgmana yg terjadi pada zaman Rabiatul Adawiyah semasa dilahirkan..Disebutkan nama Rabiatul Adawiyah diambil sbb dier anak ke-4, dan dier bekerja sbg penambang bot(yg baawak penumpang)..sbb tu nama dier Rabiatul bermaksud ke-4 dan Adawiyah yg bererti penambang..So masa dier dilahirkan memula dulu, ayah dier sgt miskin, hinggakan x de api kat umah sbb bekalan minyak tanah dah hbs..lalu lahirlah Rabiatul Adawiyah dlm kegelapan..mak dier suruhla ayah dier untuk pinjam lampu dr umah jiran sblh..walopon sbnrnyer ayah dier sgt la x suke untuk meminta2 dr org melainkan dari Allah s.w.t. Tp untuk sejukkan hati mak dier, dier pergi la untuk jumpe jiran dier, dier ketuk pelan jer sbb x nak jiran dier dgr, so dier pon baik umah n kate kat istri dier, "jiran dah tido la"..pastu
tah cmner dier berdoa ngan penuh keyakinan kepada Allah, sbb dier yakin Allah jer yg bolehbg rzeki kat dier, lalu x semena2 dlm mimpi kot dier jumpe Rasulullah, Rasulullah kate, tulis surat koat sorg pemerintah ni, yg berbunyik begini, kamu dah lame x berselawat kepda ku, maka kamu harus bagi kepada pemberi surat ni, beberapa ratus dirham'..Terdiam org itu dan menangis, dier pon kate benar, aku dh lama x berselwat kpd Rasulullah..lalu dier bagi duit kat org tu, dan alhamdulillah, ayah dier bole la nak beri barang2 keperluan..


nak dijadikkan criter, kisah benar saya plak ek..saya tau, saya mmg x brape terer bab2 blajar nih, tp mase saya PMR dulu kat skola, hari2 saya doa dgn kawan2, Ya Allah bagi la kami semua lulus cemerlang 100% PMR straight A's...tah la mgkn sbb mase tu saya junior lagi kot, so x de la nak sgt nak wat perkara2 lagho ni. jadik tiap2 hari kami akan bace yasin n solat hajat bersama, dan kalo ade cuti2, lakukan solat tasbih, solat hajat, tahajud untuk PMR..saya x suke stay up smpi skrg..saye pernah stay up untuk PMR hanya sekali jer, walopon skolah saya dah bagi kebenaran untuk stay up..tp saya x suka la,bangun lmbt dan pergi skolah ngan muka ngantuk x awet mude la beb, tp ye saye rajen untuk pergi solat bersama teman2 yg sgt semangat mengejutkan untuk bangun malam waktu itu, kawan2 saye akan pergi ke dorm2 untuk mengejutkan teman2 spy pergi surau bersama...jadik saya akan pergi ngan penuh bersemangat, sbb kami semua ade satu tujuan yaitu, nak dpt kan 100% straight As in PMR..wow, jadik kami seramai 120 org waktu tu, dgn penuh rase khusyu', dan dpt tazkirah dr DR. Shebob, Dr.Bero untuk sama2 melaungkan batch spirit 'Fight till the end'..Mase tu rase bersemngat sangat, dan bermula perjuangan kami sbg "Fighterz"..Pergi skola ngan penuh smgt, and pakai jaket batch warne biruyg besar, pergi amik peperiksaan..dan Alhamdulillah, pada tahun itu, batch kami diumumkan juara PMR mengalahkan SAS, yg kini dikenali sbg ASIS for the first time ever..wowwwwwwwwwwiiiwwww....sangat gembira..panjang plak criter pasal skola nih kan, huhu..sbnrnyer nak ckp, bahwa kalo kiter doa bersungguh2 Allah akan mengabulkan doa kiter, dan kiter harus sentiasa berdoa dan bertawakal kepada Allah, kadang2 kiter rase dah berusaha sungguh2, tp sbb kiter x bergntung kepada Allah, maka allah x kan bagi ape yg kiter nak..huhu..


Senarai to do this holiday:-


-Membaca qadha' buku2 cerita yg dipinjam
dr k,jim (sila lihat gmbr sebelah)

-blaja masak ngan nenek saya..haha..mesti2

-bace anatomi smpi muntah

-wat attachment..

-blaja cara bawak motor yg betol dr adek saye..huhu..td hampir nak langgar kete, dan untuk kali keduanye saya kat sini, disaman, diulangi DISAMAN..sbb langgar lampu merah,rabun warne ke ape aku ni..huhu
..ok lah nak smbung bace blok ajaib untuk dpt gred yg I'Allah x ajaib..kun fayakun..doakan saya ye..
p/s: bukan susah nak jadik baik, tp jadik susah sbb akal kiter yg kata susah, badan hanya mengikut akal fikiran, badan boleh buat, tp akal dan hawa nafsu kate jgn..hindarilah ia dgn byk ingt mati, dan betapa susahnyer nak tanggung dosa tu kat akhirat..I'Allah segala2nyer akan jadik senang..peringatan untuk doyot yg imut n bandel lagi bawel..huhu..blaja oi blaja

3 comments:

Nashrex said...

tazkirah yg baik..

Anonymous said...

mekasih.hehe.saje je bg peringtan kat diri sendiri..hopefully kat org lain jugak

HidayatiHH said...

salam doyot.
heheh come across this post.
kelakar bile ko tulis pasal jacket batch..
hehheh besar ke??