Sunday, June 24, 2007

MAlaysia oh Malaysia

with words we can conquer the world

Hari ni sgt capek(bace:pnat)..reached home safely yesterday..yeay..was surprised by the house condition..huhu..renovate huh??..been bullied by the Ind workers to speak in Indonesian language..huarghh..wut tha?..you are at Malaysia, then speak la in bahasa..Yesterday there was an indonesian woman had a conversation with us at the airport in Solo..

Makcik Indon: Ini dari Malaysia ya??

Us:Ya Ibu dari Malaysia..

Makcik Indon: anak saya juga ada blaja di indonesia..Di UIA..

Us: OOo..ye ke..(aku dlm hati:mesti anak makcik hensem..hahaha)

Makcik Indon: Tp saya itu pernah duduk di Malaysia(jumpe anak die la kot)..byk Chinese ya..dan byk jugak yg x pakai jilbab(baca:tudung)..Saya pikir kalo di Malaysia itu since Islam is an official religion..ramai la yg pakai tudung..tp saya rasa kaya'(seperti) di neraka..Mendingan (Lebih Baik) di Indonesia..byk yg pakai jilbab..

US: Diam.sbb x tau nk ckp ape..huarghhh

aku dlm hati dh..wow...x kan nak expect chinese pakai tudung. Eventhough the phrase was kinda hyperbolic, but think on the other side..mgkinkah, yg nmpk cam chinese tu ialah Melayu Islam tp berpakaian ala2 chinese..Bukankah Allah dah larang kita berpakaian seperti org kafir..Hati kecewa lagi..dahla negara kite dah bukan antara negara yg tersopan..SOPAN ITu CANTIK tau ga' sih..mmg betol..mase smlm...saye nak small change to call my mom pon that person relied in such a bad manner..mane la org x ckp Malaysia ni dah x sopan..it's true..kite la kena blajar balik dgn org dulu2..cmner nak blajar bersopan..jgn la tau adab meja makan guna fork n spoon je..tp x tau cmner nak hormat org lain kat sekeliling kiter..buat penat je blaja dulu kat skolah pasal adab2..tp x apply kat kehidupan harian..hanya apply kat atas kertas yg mmg x membangunkan ummah langsung..

Back to conversation wof the makcik..somehow pikir2 balik, since saya dh blaja kat Indon..btol la jugak kate2 makcik..tp diorg pon x semua yg pakai jilbab..tu la saya rase makcik tu silap..Kalo di Indon yg paling2 saye respek is x kire la siape kiter, budak punk yg tindik 2-3 ke, minah cashier yg pakai skirt atas lutut ke, yg pakai baju x cukup kain ke, tp biler smpi waktu kena solat..diorg mesti pergi solat..dan BERJEMAAH..ya..itu saye respek..look at the niat dulu..jgn look at their way...walopon niat x menghalalkan cara..

Oklah..ak sambung watching 'one liter of tears'..yg sgt sedey..huhu..

No comments: