Thursday, September 27, 2007

shut up is better than talking crap..

Manusia berbicara setiap masa. Bicara yang baik akan membawa keselamatan dan kebaikan kepada manusia. Jika bicara tidak mengikut adabnya, manusia akan merana di dunia dan di akhirat. Didunia akan dibenci oleh manusia lainmanakala di akhirat bicara yangmenyakiti hati orang lain akanmenyebabkan kita terseksa kekal abadidi dalam neraka Allah s.w.t.Bagi mereka yang beriman, lidah yangdikurniakan Allah itu tidak digunakanuntuk berbicara sesuka hati dan sia-sia. Sebaliknya digunakan untukmengeluarkan mutiara-mutiara yangberhikmah.Oleh itu, DIAM adalah benteng bagilidah manusia daripada mengucapkanperkataan yang sia-sia.



HIKMAH DIAM

1. Sebagai ibadah tanpa bersuah payah

2. Perhiasan tanpa berhias

3. Kehebatan tanpa kerajaan

4. Benteng tanpa pagar

5. Kekayaan tanpa meminta maaf kepadaorang

6. Istirehat bagi kedua malaikatpencatat amal

7. Menutupi segala aib



Hadis-hadis Rasullullah mengenaikelebihan diam yangbermaksud:



"Barangsiapa yang banyakperkataannya, nescaya banyaklahsilapnya. Barangsiapa yang banyaksilapnya, nescaya banyaklah dosanya.Dan barangsiapa yang banyak dosanya,nescaya neraka lebih utama baginya"(Riwayat Abu Naim)


"Barangsiapa yang beriman kepada Allahdan Hari Akhirat, maka hendaklah iaberkata yang baik atau diam". (RiwayatBukhari & Muslim)



"Barangsiapa diam makan ia terlepasdari bahaya". (Riwayat At-Tarmizi)



BANYAK DIAM TIDAK SEMESTINYA BODOH,BANYAK CAKAP TIDAK SEMESTINYA CERDIK,KERANA KECERDIKKAN ITU BUAH FIKIRAN,ORANG CERDIK YANG PENDIAM LEBIH BAIKDARI ORANG BODOH YANG BANYAK CAKAP.MENASIHATI ORANG YANG BERSALAH, TIDAKSALAH. YANG SALAH MEMIKIRKAN KESALAHANORANG LAIN.KALAU ORANG MENGHINA KITA, BUKAN KITATERHINA, YANG SEBENARNYA ORANG ITUMENGHINA DIRINYA SENDIRI.



Manusia tidak akan dapat mengalahkan syaitan kecuali dengan diam. Jalanyang terbaik ialah diam kalau kitatidak dapat bercakap kearah perkara-perkara yang baik. Bicara yang baikadalah lambang hati yang baik danbersih yang bergantung kepada kekuataniman pada diri manusia.Dari Abdullah bin 'Amr R. A,Rasullullah s.a.w.bersabda: "Sampaikan pesanku biarpunsatu ayat... "Diam bukan bermakna sombong!! Jadikita dinasihatkan hendaknya kitabanyak berdiam (berzikir di dalamhati) dan Senyum selalu ... kerna senyum itu adalah satu sedekah ..Insya'Allah



Doyot's words: Saya mintak mahap kalau saya pernah menuturkan kata2 yg menyakitkan hati anda baik di blog maupun di alam nyata. Saya hanya Manusia Lemah..ade kesilapan..

No comments: