Monday, September 17, 2007

Doyot In Action

with words we can conquer the world

hari ni hari yg paling meletihkan sepanjang 5 hari saya berpuasa..huhu..dan hari ni saya menjadi heroin..ecece..dan baru saya tahu, apa yg dimaksudkan dengan kata2 ustaz fadhil semalam, amar maaruf itu jauh lebih senang dari nahi mungkar, sbb hari ni saya dah menjalani praktikal hidup yg telah dirancangkan dengan baik oleh Allah Subhanahuwataala..sbb sbnrnyer, smlm mase ceramah Ihya' Ramadhan, saya amat x berpuas hati dgn jawapan ustz Fadhil bhw, amar maaruf itu lebih senang berbanding dengan nahi mungkar, yakni mencegah kemungkaran..Dan untuk mencegah kemungkaran pula harus dengan anggota, jika tidak, dengan kata2, jika tidak lagi dengan hati..dan itu adalah selemah2 iman..

Permulaan hari ini, jam lebih kurang 7.45 pagi tadi, saya merancang untuk menaiki bas, memandangkan setelah selesai kuliah, terus ke imigresen menyelesaikan urusan pulang ke Malaysia Aidilfitri nnt..jadi saya dan rakan2 saya naik lah bas, memandangkan dlm bas itu penuh saya duduk agak dtgh kerana, lebih senang keluar dan satu lagi sebab adalah, saya berasa syak dgn sekumpulan lelaki yg duduk di belakang. Ada lebih kurang 8-10 org begitu..jadi duduklah kami berpisah, sbb tmpt duduk x cukup, saya duduk di tepi...dan di sebelah saya adalah lelaki..tapi saya x syaki la..instinct beb..dan di sebelah kanan saya adalah Aisya, dan duduk di depan Aisya, adaah seorg lelaki yg amat2 saya syak, dan rase x sedap hati..kemudian, ade sorg cewek ni(bace:perempuan), dia diri between me and the suspected person, then suddenly, mbak tu nak turun kot, n bergerak ke belakang, tiba2, lelaki yg saya syak td, terus nak pintas or sekat laluan minah ni tadi..n bukak zip belakang beg perempuanyg bongek tu..saya dengan tindakan refleks terus tolak pencuri tu n n tolak minah tadi dari di curi n jerit..'woi ape ni..JAHATNYE. mbak lari mbak'..pencuri tadi terus terdiam, dan kami sempat bertentang mata beberapa ketika,aku rase lame jugak la..dan saya memandang pencurik tu dengan mata yg mencerlung..pergh..saya benar2 x tau apa yg akan menimpa saya setelah itu, saya hanya rase bhw, saya perlu bertindak..ye saya menghalang nyer dari mencuri ketika itu. Dah la saya pakai baju kurung..jerit lak tu pakai bahasa malaysia..hurmm..ntah la..terlalu refleks la mase tu..setelah saya marah, dan bertentangan mata, pencurik tu terus gi belakang ngan kawan2 dier..saya dah agak dah, mmg sekumpulan lelaki tu adalah pencurik..instinct..Setelah pencuri tu blah dari saya, terus dier menyumpah2 dlm bhs Jawa..pastu, saya dgr, kawan2 dier bising2..dan dlm ketakutan itu, saya membaca ayat kursi memohon perlindungan dan kekuatan dari Allah..dan Alhamdulillah, tiada seorg pon dari kalangan mereka, berani menghalang kami dari turun bas untuk mencuri. Alhamdulillah..saya berasa lega sgt selepas turun dari bas td, walaupon kaki sy dan tgn saya amat menggigil..satu bas pandang saya waktu itu..dan saya x kisah, walopon, Malaysia dan Indonesia 'berperang', tp sbg org Islam, kiter x seharusnye amik pertimbangan tersebut..Dan menitis jugak air mata saya, sebaik turun dari bas, sbb terlampau takut..huhu..dah buat baru rase takut..huhu..

Lepas tu pulak, dlm kelas, saya mmg x boleh concentrate langsung dgn Kuliah Nenek hari ni,sbb masih terlalu takut..grr..aku benci perasaan tu..

Afta kuliah lak, kena gi Imigresen..urusan Imigresen la paling malas skali aku nak buat, dah la lembab, pastu kadang2 dier suruh bayar lebih,kurang ajar giler..kawan saya yg Indonesia kata, 'here u have to follow'..daa.. totally can't be applied by me..nnt kat Akhirat, saat Malaikat tanye perbuatan kita, x kan nak jawab kat Malaikat tu,"saya terpaksa, sbb saya tinggal kat Indonesia''..pikirla balik wei..segala urusan akhirat, awak yg tanggung sendiri..

Kemudian, balik dari Imigresen pulak, ade meeting pasal thesis sy, ni lagi satu..x habis2 nak sindir2 n gelakkan kitorg..benci lah..mmg aku benci sgt biler sebut pasal meeting ni..sangat menyakitkan hati, Alhamdulillah, naseb baik dpt Grant..jimatla sket duit aku, Laa taghdhab ya Hidayah..As sobaru minal Iman..

Itulah yg berlaku kat saya hari ni..sangat penat ok..huhu..

Allah turunkan hujan , sbb nak bagi pelangi yg Indah..

5 comments:

Anonymous said...

doyot!!
ya ALlah beraninye!
aLhamdulillah syukur sangat7x hang tak pape..
fuh.mcm mane nk jadi kuat dan berani macam tuh?
ajar sket..
huhu..
serikandi betol la =)

Sarah Mohd Shukor said...

salam doyot.

tangkas sekalii kamu ya! good job. smga mendapat balasan yg selayaknya utk awk, jg utk malaun2 tu :)

doyot said...

Milo,
huhu..x tau lah cmner tetibe jadik berani lak mase tu.mgkin kekuatan dari puasa kot.huhu.tp yg pasti, kena Pede atau Percaya Diri..yg lain serahkan ke Allah..

Sarah,
Betol2, doaa org yg teraniaya mmg termakbul, lagi2 bulan puase ni.huhu.tu lah, syaitan dh terbelenngu, tp ade yg x terbelenggu, itulah dia syaitan manusia..

Phaik Hsia said...

It was really brave of you, doyot! =)don't think i would be able to do it if i were you, hehe...

take care!

Anonymous said...

Phaik hsia,

hye phaik hsia.never know u have a blog.hehe.welcome to bloggers' world where every1 can blog.hehe. Phaik Hsia, i think u are more brave than me lah. haha. i never thought of caught a person red handed.btw, thanks for visiting my blog